Videofilm brand Kapel
Tijdens de sloopwerkzaamheden van het voormalige Maaslandziekenhuis heeft op zaterdagochtend 19 juni 2010 een felle brand gewoed in de Kapel van het Franse Klooster. De Kapel en het Verschueren pijporgel raakte zwaar beschadigd. De politie gaat uit van brandstichting. Omdat de brand op meerdere plekken in de leegstaande kapel woedde, rukte de brandweer uit met twee bluswagens en een hulpvoertuig. In eerste instantie leken er twee brandhaarden te zijn, maar bij aankomst bleek dat de brand was doorgeslagen naar het bovengelegen oksaal waarop het Verschueren pijporgel zicht bevond. Het vuur zorgde voor veel rookontwikkeling. De blussers hadden de brand binnen een uur onder controle, maar desondanks liepen de Kapel en het Verschueren pijporgel ernstige schade op. Tijdens het bestrijden van de vlammen werden de straten rondom het Franse Klooster afgezet. Er vielen geen gewonden. Zie onderstaande videobeelden van de brand.