Laden Evenementen

ONLINE VIDEOHERDENKING 4 EN 5 MEI

4 mei @ 00:00 - 5 juli @ 00:00

ONLINE VIDEOHERDENKING 4 EN 5 MEI

De Stichting ‘Behoud Franse Klooster’ heeft medewerking verleend aan een online videoherdenking 4 en 5 mei (Dodenherdenking & Bevrijdingsdag).

In het bovenstaand videoscherm kunt u de online videoherdenking zien. Klik op deze link voor het tekstboek bijhorende bij de videoherdenking.

In Sittard is het initiatief ontstaan tussen verschillende organisaties- en verenigingen om een online video-herdenking te maken voor 4- en 5 mei.

Het bijzondere aan deze video is dat het welkomstwoord is gesproken door onze nieuwe burgemeester, Hans Verheijen. Tevens is het bijzonder dat veel kinderen een bijdrage hebben geleverd aan deze herdenking. Hetzij in een symbolische handeling, ontsteken van het licht, het uitspreken van een tekst, de kranslegging, etc. Ook zijn er liederen gezongen door de kinderen.

De schakeltekst / overweging is verzorgd door Peer Boselie (stadsarchivaris / theoloog). In de video worden passende liederen gezongen en er worden foto’s getoond van de oorlogsjaren en bevrijding in Sittard, Overhoven en het ziekenhuis ‘De Goddelijke Voorzienigheid’.

De kracht van deze online video-herdenking is de ‘samenwerking’ en het ‘delen’….. Anderzijds is de jeugd er actief bij betrokken en bewust bezig met het thema oorlog, vrede, dodenherdenking en bevrijding.

In deze tijden van het corona-virus willen wij middels deze video-communicatie verbonden zijn met eenieder in onze samenleving.

Aan de online ‘video-herdenking’ werken mee: Gemeente Sittard-Geleen, Erfgoedcentrum / De Domijnen – Peer Boselie, Stichting Behoud Franse Klooster Sittard, CV De Narre Euverhaove, Werkgroep Oranjefeesten Overhoven, Kinderkoor ‘The Voices of Kids’, Stichting ‘Leif en Leid’ Overhoven en Parochie H. Hart Overhoven-Sittard.

**

VIDEO-UPDATE: HERBOUW ORGEL (BOUW CONTINUO-ORGEL) (d.d. 20-04-2020)

In 2019 heeft het bestuur van de stichting ‘Behoud Franse Klooster’ de opdracht gegeven aan Nijsse Orgelbouw in Oud-Sabbinge (Zeeland) voor de herbouw van het pijporgel afkomstig uit de Kapel van het Franse Klooster tot continuo-orgel in Zuyderland Medisch Centrum te Sittard-Geleen. Aanvankelijk zou het orgel in de zomer van 2020 worden opgeleverd en feestelijk in gebruik worden genomen, maar vanwege de beperkte maatregelen van het corona-virus is de feestelijke ingebruikname- en openingsconcert verplaatst naar het volgende jaar (2021).
Wij willen op deze website regelmatig een video plaatsen met een update over de voortgang van de herbouw van het orgel. Bovenstaande ziet u de eerste film (deel 1, versie 20-04-2020).
**
LIVESTREAM CONCERT PAASMAANDAG 13 APRIL 2020 VANUIT DE H. HARTKERK OVERHOVEN-SITTARD

Op 2de Paasdag (maandag 13 april 2020) organiseerde de Stichting Behoud Franse Klooster een live concert vanuit de Heilig Hartkerk in Overhoven te Sittard. Dit concert werd live gestreamed op YouTube en Facebook omdat vanwege de Corona-situatie er geen publiek bij aanwezig mocht zijn.
Aan dit concert werkte mee: mezzosopraan Ellen Zimmer, organisten Ren Lantman, Pierre Lebon en Jo Canten en Hofzéngesj Paul van Velzen en Leon Paes. Dank aan Ziekenhuis Omroep Sittard (ZOS) en de Stichting Zitterd Saame voor het mogelijk maken van de uitzending.
**
VIDEO-BOODSCHAP VOOR ZIEKENHUIS OMROEP SITTARD (d.d. 29-03-2020)

Onze stichting heeft samen met andere verenigingen (Parochie Overhoven, CV De Narre Euverhaove, Hofzèngesj Euverhaove en Kinderkoor ‘The Voices of Kids’) een filmpje ingestuurd naar ‘Ziekenhuis Omroep Sittard’. Hieruit is een hele mooie videoboodschap gekomen. Zie deze videoboodschap bovenstaande. Wij hopen dat wij met deze digitale videoboodschap onze verbondenheid met alle mensen laten voelen.

Gegevens

Begin: