Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Kijk terug: ingebruikname orgel

7 augustus 2022 @ 11:00 - 31 december 2024 @ 16:30

Reportage van “Bie Os Mijn Streekomroep” over de geschiedenis, restauratie, herbouw en feestelijke ingebruikname (inzegening) op 7 augustus 2022 van het orgel afkomstig uit het Franse Klooster.

Verslag van de feestelijke ingebruikname van het continuo-orgel op zondag 7 augustus 2022

Op zondag 7 augustus 2022 hebben wij het gerestaureerde pijporgel uit de Kapel van het Franse Klooster, herbouwd tot continuo-orgel, feestelijk in gebruik genomen in de H. Hartkerk te Overhoven-Sittard.

De dag begon om 11.00 uur met een Eucharistieviering, voorgegaan door Math Reul (emeritus rector van het ziekenhuis) en Rob Merkx (pastoor-deken). Tijdens de Eucharistieviering werd het orgel ingezegend. De viering werd muzikaal verzorgd door een Gelegenheidskoor, klarinettisten Romy Ewoldt & Rob Pauly en organist Efrem Verleng.

Voorzitter Petra Claessen heeft een dankwoord uitgesproken aan het einde van de viering.

U kunt de Eucharistieviering terugkijken via deze link, of ga naar: https://youtu.be/LH9UtG1VPT0?t=1078

Tijdens de Eucharistieviering hebben wij ook gebeden voor alle levenden- en overleden vrijwilligers / vrienden van de Stichting, Zusters van de ‘Goddelijke Voorzienigheid’ en medewerkers van het ziekenhuis. Bijzonder hebben wij ook stil gestaan bij onze overleden voorzitter Ludo Jansen (voorzitter Stichting ‘Behoud Franse Klooster van 2011 t/m 2019). Uit respect en waardering voor zijn inzet voor het erfgoed van ‘De Goddelijke Voorzienigheid’ en de restauratie van het orgel, hebben wij zijn naam geplaatst in de ‘Memoriam Kapel’ van de H. Hartkerk en samen met zijn vrouw Yvonne een kaarsje ontstoken bij zijn plaquette in de ‘Memoriam Kapel’.

Na afloop van de Eucharistieviering was er een nazit in het parochiezaaltje voor iedereen met koffie en vlaai.

Om 15.00 uur heeft het orgel geklonken tijdens het inspelingsconcert verzorgd door Tjeu Zeijen (orgel) en Harrie Ries (baroktrombone). Het was een heel mooi- en gevarieerd concert. Ook een aantal kinderen (orgelleerlingen) hebben een aantal stukjes op het orgel gespeeld (in het midden van het concert) waarbij het publiek werd uitgenodigd om mee te zingen. Een delegatie van het kinderkoor “The Voices of Kids” heeft het lied “Maak een vrolijk geluid voor de Heer” gezongen. Dit lied heeft het koor tekstueel herschreven voor de ingebruikname van het continuo-orgel.

Op het einde van het concert heeft voorzitter Petra Claessen van de Stichting ‘Behoud Franse Klooster’ de eerste oplagen van het boekje “Het Nieuwe Continuo-Orgel” overhandigd aan Deken Rob Merkx, Zusters Goddelijke Voorzienigheid, Yvonne Jansen, orgelbouwer René Nijsse, organist Tjeu Zeijen en tromonist Harrie Ries. In het boekje staat de hele geschiedenis van het orgel beschreven, alsook de restauratietraject en herbouw tot continuo-orgel. Het is een mooi boekje, geïllustreerd met foto’s. Bij het verlaten van de kerk kregen alle bezoekers een boekje aangereikt.

U kunt het inspelingsconcert terugkijken via deze link, of ga naar: https://youtu.be/nVhTeDCWXIM?t=1020

Na afloop van het concert was er nog een gezellige nazit in de zaal van het naastgelegen “Gelderhof”.

Kortom, het was een zeer geslaagde en feestelijke dag.

Klik voor het bekijken van het fotoboek van de hele dag op deze link, of ga naar: https://stichtingbehoudfranseklooster.nl/fotoboek-ingebruikname/

VIDEO ORGELRESTAURATIE (herbouw continuo-orgel)

Wij willen op onze website regelmatig een video plaatsen met een update over de voortgang van de herbouw van het pijporgel afkomstig uit de Kapel van het Franse Klooster tot continuo-orgel. Klik op deze link voor het bekijken van de video’s.

Gegevens

Begin: