De ontmanteling van het orgel

Vanwege de verhuizing van het ziekenhuis is de oudbouw (het Franse Klooster) en de ziekenhuiskapel leeg komen te staan. Op zondag 25 januari 2009 heeft de laatste Eucharistieviering plaatsgevonden in de ziekenhuiskapel. Deze viering, voorgegaan door inmiddels emeritus rector M. Reul, emeritus conrector pater J. Verkoelen, werd opgeluisterd door Vocaal Ensemble Alouette, sopraan Marie-Jeanne Lemmen en organist Efrem Verleng.

Tijdens deze laatste Eucharistieviering werd de kapel onttrokken aan de eredienst en werd het Allerheiligste uit het tabernakel gehaald en de relikwie verwijderd uit het altaar. Na de sluiting van de kapel heeft de vrijwilligersgroep onder leiding van organist Efrem Verleng het orgel deskundig ingepakt in plastic om stof en beschadigingen tegen te gaan. De vrijwilligersgroep sprak haar zorgen uit over de situatie van het orgel in de leegstaande kapel en heeft dit regelmatig met Orbis (de toenmalige eigenaar), de gemeente en andere partijen besproken.

De zorgen en angsten van de vrijwilligersgroep werden werkelijkheid toen op zaterdagochtend 19 juni 2010 in de kapel een brand woedde, waardoor niet alleen de kapel maar ook het orgel zwaar beschadigd zijn geraakt.

In eerste instantie leek het orgel “verloren”. Het frontwerk, de speeltafel maar ook alle houten onderdelen hebben veel brand- en roetschade opgelopen. Na deskundige inspectie bleek dat verschillende registers (pijpwerk) nog in goede staat waren en dat het de moeite waard was om deze te demonteren.

In het voorjaar van 2011 hebben vrijwilligers het gehele pijpwerk van het orgel gedemonteerd, getransporteerd en veilig opgeslagen. Tijdens deze demontage werd het duidelijk dat verschillende registers nog in perfecte staat verkeerden.

In het najaar 2011 werden de zware orgelonderdelen (mechanieken) gedemonteerd en opgeslagen. De stichting is dankbaar dat de gemeente Sittard-Geleen een ruimte ter beschikking heeft gesteld voor de opslag van de orgelonderdelen in de kelderruimtes van het voormalige politiebureau aan de President Kennedysingel in Sittard.

Vrijwilligers van de stichting zijn druk in de weer geweest om alle orgelpijpen vakkundig op te slaan. Orgelpijpen zijn heel kwetsbaar en het was belangrijk om het doorzakken van de orgelpijpen te voorkomen. De vrijwilligers van de stichting hadden stellages gebouwd waarop de orgelpijpen netjes ingepakt naast elkaar lagen.

Het orgel heeft in de opslag gelegen in de kelders van de President Kennedysingel van 2011 t/m 2018.

Op 22 mei 2018, na een tropische regenbui, stroomde water in vele kelders in Sittard en in de omgeving….. Ook in de kelder van het voormalige politiebureau. Gelukkig lag het pijpwerk hoger op de stellages. Echter, vanwege vocht en schimmel en om te voorkomen dat het vocht verdere schade aan het pijpwerk zou toebrengen, heeft het stichtingsbestuur besloten om in hetzelfde jaar het gehele pijpwerk van het orgel over te brengen naar de werkplaats van Nijsse Orgelbouw in Oud-Sabbinge (Zeeland).

In het najaar van 2019 heeft het stichtingsbestuur de formele opdracht gegeven aan Nijsse voor de bouw van het continuo-orgel, met gebruikmaking van het pijpwerk van het Verschueren orgel afkomstig uit de kapel van het Franse Klooster.